Czas pandemii koronawirusa jest niewątpliwie wyzwaniem dla zdrowia psychicznego i stanowić może sytuację kryzysową dla każdego z nas. Obecnie znaleźliśmy się w sytuacji realnego zagrożenia życia i zdrowia. Z chwilą, gdy nagle pojawił się nowy bodziec stresowy, o którym nie mieliśmy wiedzy i nie byliśmy przygotowani jak się zachować, nastąpiło zaburzenie naszego codziennego rytmu życia.

Przy naszych dotychczasowych problemach i zmartwieniach pojawił się strach związany z zagrożeniem jakie niesie z sobą wirus. Może to budzić w nas niepokój i lęk, tym bardziej, że koronawirus jest poza naszą jakąkolwiek kontrolą. Nie ma właściwego scenariusza jak postępować, co jest najlepszym działaniem ani tym bardziej kiedy i jak nastąpi poprawa, jak długo zagrożenie epidemiologiczne będzie się utrzymywać.

W związku z powyższym bardzo ważne dla zdrowia psychicznego jest odpowiednie podejście do sytuacji w jakiej się znaleźliśmy.

10 rad jak chronić zdrowie psychiczne w dobie pandemii:
1.    Nie pozwólmy by nadmiar informacji pogorszył nasz nastrój.
Choć może się wydawać, że w obecnej sytuacji konieczne jest bycie na bieżąco, ciągłe narażenie na powtarzające się, niepokojące informacje może pogorszyć nasz stan psychiczny. W zupełności wystarczy, jeśli raz lub dwa razy dziennie sprawdzisz komunikaty pojawiające się na oficjalnych stronach Ministerstwa Zdrowia lub Głównego Inspektora Sanitarnego.
Rób przerwy od social mediów i serwisów informacyjnych – zwłaszcza jeśli czujesz, że narasta w Tobie niepokój i lęk.
Korzystaj z wiarygodnych źródeł wiedzy. Nie wierz i nie rozpowszechniaj tzw. fake newsów (nieprawdziwych informacji). Zanim prześlesz dalej otrzymaną w tzw. łańcuszku wiadomość, sprawdź czy zawarte w niej informacje są prawdziwe.
Dostosuj liczbę i rodzaj informacji o epidemii do Twojego samopoczucia i potrzeb. Niektóre informacje mogą poprawić Twój nastrój – spróbuj je odnaleźć i wykorzystać w budowie odporności psychicznej Twojej i osób w Twoim otoczeniu w tym trudnym dla wszystkim czasie.
2.    Dbajmy o bezpieczeństwo w sytuacji, kiedy musimy wyjść z domu.
Jeśli musimy opuścić miejsce zamieszkania np. do pracy, pamiętajmy aby przestrzegać podstawowych zasad w celu ograniczenia ryzyka zakażenia (mycie rąk, niedotykanie twarzy, zachowanie odpowiedniego odstępu, zasłanianie ust i nosa).
3.    Dbajmy o podtrzymywanie kontaktów społecznych w sposób bezpieczny.
Można to zrobić np.: przez telefon czy wideokonferencję. Podziel się z bliskimi tym, co cię cieszy i tym, co cię niepokoi i martwi. Wspólnie łatwiej poradzić sobie z problemami. Budowaniu więzi sprzyja regularny kontakt np. o stałej określonej porze.
4.    Codziennie uprawiajmy aktywność fizyczną bezpieczną dla nas i innych, przez co najmniej 30 minut.
Zachęcamy do podtrzymywania dotychczasowej kondycji fizycznej i aktywności. Skorzystajmy z zastępczych ćwiczeń, gdy niemożliwe jest uprawianie aktywności do której przywykliśmy. Wybierajmy spacery, wyprawy do lasu, bieganie.
5.    Postarajmy się utrzymać stały plan dnia.
Unikamy rozregulowania rytmów okołodniowych czy długiego leżenia w łóżku, pamiętając o codziennej aktywności.
6.    Dbajmy o nasze zdrowie fizyczne – odżywiając się prawidłowo, dbając o odpowiednią długość snu.
Właściwe i regularne odżywianie, dostosowane do naszego wieku oraz tego jaką pracę wykonujemy zapewnia nam zdrowie.
7.    Jeśli pozostajemy w domu, zaplanujmy w jaki sposób spędzimy czas izolacji.
Zaplanujmy aktywności, które zajmą nasze myśli i które sprawią, że czas szybciej minie.. W zależności od tego, co lubisz może to być czytanie, gotowanie, oglądanie filmów, wiosenne porządki, nadrabianie zaległości. Można wykorzystać czas na odpoczynek, naukę i rozwój osobisty.
8.    Unikamy radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek.
Alkohol i inne używki nie pozbawią nas problemu i stresu. Unikajmy takiego sposobu rozwiązywania problemów. Wpłynie to negatywnie na nasz stan psychiczny.
9.    Zastanówmy się czy komuś z naszych bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc.
Taką pomoc możemy zaoferować zwłaszcza osobom starszym lub należącym do grup zwiększonego ryzyka. Zadzwoń, zapytaj czy ktoś nie potrzebuje twojej pomocy, np. przy zakupach.
10.    Pamiętajmy o chorych, czy osobach, które czekają na wyniki badań, a także o odbywających kwarantannę – oni wymagają szczególnej troski i opieki.
Nie stygmatyzujmy chorych. Osoby, które zakończyły izolację i leczenie , nie zarażają wirusem i kontakt z nimi – z zachowaniem reguł bezpieczeństwa – jest bezpieczny.

/gov.pl/